Z czego wynika obowiązek posiadania aktywnego rachunku w CCP z siedzibą w UE?
Mając na uwadze w szczególności podniesienie atrakcyjności i stabilności unijnych usług rozliczeniowych Komisja Europejska planuje wprowadzenie w tzw. pakiecie EMIR 3.0 obowiązku posiadania aktywnych rachunków (kont rozliczeniowych) w unijnych, autoryzowanych CCP dla niektórych derywatów OTC rozliczanych w EUR i PLN. Instrumenty te zostały uznane za produkty o istotnym znaczeniu systemowym dla stabilności finansowej Unii.
Wprowadzenie wymogu utrzymywania przez uczestników rynku objętych obowiązkiem rozliczeniowym aktywnych rachunków w CCP z siedzibą w Unii ma zniwelować ryzyka wynikające z nadmiernej koncentracji derywatów OTC rozliczanych przez uczestników rynku unijnego w kilku CCP z państw trzecich i umożliwić zmniejszenie powstałej w ten sposób wysokiej ekspozycji.
Od kiedy obowiązuje wymóg posiadania aktywnego rachunku w CCP z siedzibą w UE?
Rozporządzenie EMIR 3.0 zostało opublikowane w dniu 4 grudnia 2024 r. w Dzienniku Urzędowym UE. Data wejścia w życie przepisów rozporządzenia to 24 grudnia 2024 r. Wymóg posiadania aktywnego rachunku (konta rozliczeniowego) w autoryzowanym CCP z siedzibą w UE zaczyna obowiązywać 6 miesięcy później.
KDPW_CCP jest autoryzowanym CCP z siedzibą w UE i prowadzi rozliczenia derywatów OTC, dlatego zachęcamy podmioty objęte nowym wymogiem do zapewnienia zgodności z EMIR 3.0 z odpowiednim wyprzedzeniem i otwarcia konta rozliczeniowego już teraz.
Co to jest aktywny rachunek zgodnie z rozporządzeniem EMIR 3.0?
Rozporządzenie EMIR 3.0 wprowadza obowiązek posiadania przez uczestników rynku unijnego, którzy rozliczają określone derywaty OTC w EUR i PLN w CCP z państw trzecich, bezpośrednio lub pośrednio, aktywnego rachunku czyli co najmniej jednego konta rozliczeniowego w unijnym, autoryzowanym CCP.
Aktywne rachunki muszą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu EMIR 3.0.
Dodatkowe wymagania dotyczące aktywnych rachunków zostaną określone w regulacyjnych standardach technicznych (RTS). ESMA ma przedstawić Komisji Europejskiej projekty RTS w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia EMIR 3.0. Następnie Komisja utworzy na ich podstawie rozporządzenia delegowane tłumaczone na języki narodowe (państwa członkowskie mają z reguły 3 miesiące na zgłoszenie ew. uwag). Po głosowaniu treści tych rozporządzeń nastąpi ich publikacja w Dz. Urz. UE.